wellness5

פוטסדאם

פוטסדאם היא עיר עתיקה ויפה במרחק של פחות משעה נסיעה מברלין. אם יש לכם יום פנוי במהלך הטיול, כדאי להשקיע אותו בביקור בפוטסדאם, אפילו במחיר ויתור על כמה זוטות בברלין עצמה. 

האטרקציה הגדולה ביותר בפוטסדאם היא ארמון סן-סוסי והגנים היפים שלו. אנחנו הגענו לפוטסדאם בטיול יום מאורגן של 'נדב טיולים בעברית' שפועלים בברלין. מומלץ מאד. במחיר שווה לכל נפש מקבלים סיור מושכל שבנוי על ניצול נכון של זמן ומרחקים, ומוסיף המון מידע למראות היפים. ללא ההסברים קצת קשה להבין מה זה מה ומי נגד מי, ואפילו אני - שבדרך כלל מתנגדת לסיורים מאורגנים - לא הצטערתי שעשינו את פוטסדאם במסגרת כזאת. 

ארמון סן-סוסי תוכנן על ידי הקיסר פרידריך הגדול שביקש לבנות לעצמו ארמון חלומות שבו יוכל לבלות  ולהתענג ללא דאגה. ("סן-סוסי" בתירגום מצרפתית זה "ללא דאגה").

פרידריך הגדול הזה תכנן לבנות לעצמו מקום בו יוכל לנוח ולהתפנות מכל ענייני הממלכה תוך שהוא מקיף את עצמו בכל מה שאהוב עליו. הוא צייר את חלומותיו על נייר, שירבט סקיצות חובבניות, ונתן אותן לידידו הארכיטקט שיוציא אותן אל הפועל. התוצאה היא ארמון רוקוקו מצועצע  ומפואר, יפה עד לזרא מבפנים ומבחוץ. אגב, יש אפשרות לבקר בארמון ובגנים רק מבחוץ, מבלי להכנס פנימה. מי שהיה בארמון ורסאי או בכל מיני טירות וארמונות בגרמניה ובכלל באירופה, ודאי לא יתרשם מהפנים של ארמון סן-סוסי. רק חלק מהחדרים נגישים לקהל ומרביתם ריקים מריהוט ומחפצי אמנות שהיו בהם. הכניסה פנימה עולה עוד כסף, כך שכל אחד יחליט לפי מידת העניין והזמן שלו.    

 

בכניסה למתחם הארמון יש קבלת פנים מוזיקלית. הנגן המוכשר הזה כנראה יודע לזהות שפות (או שהוא מכיר את המדריכים של נדב טיולים) ואיך שהוא רואה קבוצה של ישראלים מתקרבת הוא מיד מתחיל לנגן הבה נגילה ו/או כל מיני 'שירי מולדת' שנשמעים זרים וצורמים במקום הזה. אבל מה לא עושים בשביל טיפ קטן.

152

טחנת הרוח הזאת נמצאת גם היא בכניסה למתחם הארמון. בעבר היא שימשה כטחנת קמח אמיתית, אבל היום היא הפכה למוזיאון וגלריה לאמנות. בשל קוצר זמן לא נכנסו פנימה:

143

גם השליטים שבאו אחרי פרידריך הגדול השתמשו בארמון, בעיקר כמעון קיץ למשפחה המלכותית. המתחם כולל מספר מבנים  נוספים מלבד הארמון הראשי עצמו. יש את מה שנקרא הארמון החדש, יש את ביתן התה הסיני, ועוד ארמון בשם ארמון שרלוטנהוף ועוד. הנה מבחר מהתמונות שצילמנו:

148

144

147

 

אנחנו בחרנו להכנס גם פנימה, למרות שהיינו כבר בארמונות רבים באירופה. אם כבר הגענו עד כאן, שיהיה ביקור קומפלט..
הזהב והנוצצים הרגילים שולטים בכל: 

 

150

 

151

 153

 154

 הפסלים והציורים מתארים הרבה זוגות ומעשי אהבה ובמיוחד בולטת העובדה שהחבר'ה האלה אהבו להקיף את עצמם בהמון תמונות של נשים, כולן יפות. 

155

 

156

 

157

 

158

גני הארמון יפהיפיים ומגוננים להפליא:

149

 

159

 

160

 

161

 

162

 

163

וכאן, מאחורי המדשאה, יש אפילו כרם של ענבים. לא האמנתי שענבים יכולים לגדול במקום כל כך צפוני, אבל כן, ראינו בעינינו אשכולות של ענבים מזנים שונים.

164

בתוך הגן יש מעברים מקושטים שקיסוס מטפס עליהם 

145

 והדבר הזה -  גאזיבו? - כנראה שימש למנוחה מוצלת למי שהתעייף לשוטט בגנים. 

 146

בקיצור, שווה לבוא לראות איך חיו המלכים ללא דאגות.
אחר כך רצוי לחזור למציאות ולנסוע לבקר  במרכז העיר פוטסדאם. גם שם יש כמה אטרקציות, כמו למשל עוד ארמונות שויתרנו עליהם כי הספיק לנו מהמונרכיה .

לפוטסדאם יש שער ברנדרבורג קטן משלה:

167

 

ורובע ציורי בשם הרובע ההולנדי. מדובר במתחם עם סגנון ארכיטקטוני מעניין, כל הבתים מחוברים ובעלי חזיתות זהות. האדריכל היה הולנדי והבתים נועדו לפועלים שהוא הביא אתו  כדי לעבוד בפרוייקטים שהוא היה אחראי להם בעיר. 
רחובות הרובע מרוצפים באבנים קטנות והיום פועלות בו הרבה גלריות, חנויות, בוטיקים מעניינים ומסעדות שממוקמות בתוך חצרות הבתים, חלקן מוציאות שולחנות אל המדרכות. יפה לטייל שם.  

 

168

מי שמתעייף מהסיור הרגלי, יכול להיעזר בשירותי הכרכרות. הסירחון מובטח.

193

 

213

ואחרי שיטוט במדרחוב נחמד מלא חנויות (חלק מהדברים זולים יותר מאשר בברלין) ואחרי ארוחת צהריים באחת ממסעדות המדרחוב, חזרנו חזרה לתחנת הרכבת, ובדרך נתקלנו בבית הקברות המיוחד הזה:

165

במקום שיש - צמחייה... אהבתי את הרעיון, למרות שאצלנו במדינה המדברית שלנו, מי ירוץ כל שני וחמישי להשקות? כאן השמיים משקים בחינם כל השנה. 

 

לקריאת הפרק הקודם                           לקריאת הפרק הבא