wellness5

ברלין - אי המוזיאונים

 

בברלין יש למעלה מ-170 מוזיאונים (לפי האתר הרשמי של העיר) וחובבי המוזיאונים יכולים לבלות כאן שבועות ארוכים בביקורים ממוזיאון למוזיאון. אפילו לכבוד הנקניקייה הברלינאית המפורסמת הם הקימו כאן מוזיאון. 
אנחנו צימצמנו את הביקורים שלנו רק לכמה מהמוזיאונים הגדולים והמפורסמים. יום אחד, אולי בפנסיה, יעניין אותנו לבקר בעוד כמה.

 

כמה מהמוזיאונים  החשובים נמצאים על אי קטן בלב נהר השפרה. לא צריך לשוט אל האי, הוא מחובר ליבשה על ידי גשרים, ובגלל הריכוז העצום של מבנים ארכיטקטוניים מרשימים ואוצרות אמנות מדהימים שמוצגים בהם, השטח כולו הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסקו.  

האתר הראשון שמשך את עינינו על האי הוא לאו דווקא מוזיאון כי אם כנסייה. קתדרלת ברלין או כפי שהיא ידועה בשמה המקומי - ברלינר דום

110

המבנה הוא לא פחות ממרהיב עין, וכך זה נראה במבט חזיתי:

56

כשמתרחקים קצת, אפשר לראות שהכל מוקף במדשאות מטופחות, מזרקות וצמחייה יפה. זהו פארק עירוני שנקרא לוסטגארטן  (Lustgarten) ופירושו גן התענוגות.  

ראינו שאכן אנשים רבים התענגו להם במרחבי הדשא, חלקם שוכבים ומשתזפים וחלקם מצננים את עצמם במזרקות. אנחנו למודי שמש אז לא ממש התלהבנו, אבל היו שם כמה גופות לבנבנים שבירכו על כל קרן שמש חמה שתשזוף קצת את עורם וחשפו כל מה שאפשר לחשוף בפרהסיה כדי שישתזף. כמעט כמו על חוף הים.  
אנחנו רצנו לחפש מפלט בחסות המזגן, אבל תאמינו או לא, רוב המוזיאונים לא היו ממוזגים! קרירות מסויימת נבעה מעצם המבנים הארכיטקטונים גבוהי התקרה ומרובי החלונות, אבל מזגן שישיב את נפשנו לא היה.  

115

כשקונים כרטיס כניסה לאי המוזיאונים, כוחו יפה לביקור בכל המוזיאונים שנמצאים על האי. מחירו 18.5 יורו והוא תקף רק ליום אחד, אז אם רוצים להספיק הרבה - צריך לרוץ. או לקנות כרטיס מסוג אחר שמאפשר פריסה על כמה ימים, יש המון אופציות שניתן ללמוד עליהן באתר של אי המוזיאונים.  

בין היתר אפשר למצוא על האי את הגלריה הלאומית הישנה (שמציגה אוסף גדול של ציורים מהמאה ה-19, בעיקר של ציירים גרמנים) את  המוזיאון חדש (מוקדש למוצגים פרה-היסטוריים ולמצרים העתיקה) המוזיאון הישן (בו מוצג הפסל של המלכה המצרית נפרטיטי) ומוזיאון בודה (עם אמנות ביזנטית ופסלים מתקופת הרנסנס). גולת הכותרת, לטעמי, היא מוזיאון הפרגאמון ובו מוצגים מדהימים מבבל ומיוון העתיקה. אם תבחרו לבקר רק במוזיאון אחד בברלין, זה המוזיאון.

 
הנה כמה תמונות מהמתחם של המוזיאונים על האי: 

111

112

113

114

116

מאד אהבתי (כמה בנאלי וצפוי כי נראה שזו ההעדפה של כולם) את מוזיאון הפרגאמון, בעיקר בגלל שחלק מהמוצגים שלו החזירו אותי לשיעורי תנ"ך בבית הספר. פתאום השמות היו לי מוכרים, סנחרייב, נבוכדנצר ושו"ת. חבר'ה מהצ'כונה. גם האיזור הגיאוגרפי ממנו באו המוצגים קרוב לי יותר, בבל, יוון העתיקה, טורקיה של פעם מלפני ארדוואן.

אחד המוצגים היותר מרשימים הוא מזבח שלם, מזבח זאוס, שהובא מהעיר פרגאמון שבאנטוליה (טורקיה) 

191

190

184

בעיני זה היה ממש מדהים להסתובב שם, לעצום עיניים ולהיזרק אחורה בזמן.

איזה עושר של פסלים ועיטורים, קשה מאד להכיל את הכל.  אגב, מדריך האודיו הצמוד נותן המון מידע ממול לכל מוצג בצורה בהירה ומעניינת. אל תוותרו עליו, אני לא זוכרת אם הוא בחינם או שעולה 3 יורו, בכל מקרה הוא כדאי.    

194

מוצג מרשים אחר הוא שער אישתר,  אחד משערי העיר בבל שנבנה לכבודה של האלה עשתורת. השער נבנה כחמש מאות שנה לפני הספירה על ידי נבוכדנצר השני, והוא נחשב לאחד משבעת פלאי תבל

182

מלבד שער אישתר עצמו שוחזרה במוזיאון גם כל הסביבה שלו עם עבודות פסיפס מרהיבות  

181

186

שער  מפורסם אחר שמוצג בפרגאמון הוא שער השוק של מילטוס. מילטוס היתה עיר מסחר סואנת לחופי הים האגאי

185

187

אני לא זקוקה ליותר מדי גירויים כדי להינשא על כנפי הדימיון. בראש כבר רצו לי תמונות של סוחרים עמוסי אוצרות שבאים והולכים דרך השער, מוכרים את מרכולתם בכיכר השוק העתיקה. זה די ריגש אותי, אולי הייתי שם פעם באיזה גלגול קודם ושביב זכרון קטן ניעור בי? 

יש עוד המוני מוצגים  מרתקים

198

199

188

189

תיקצר היריעה מלהביא הנה את כל התמונות. אז ת'כלס, אם הגעתם לברלין, אל תוותרו על המוזיאון הזה. אני בטוחה שתעזבו אותו, כמוני, בתחושה של "וואו".  

 

לקריאת הפרק הקודם                                  לקריאת הפרק הבא