wellness5

גן פורח

כשנפתחות כאן ארובות השמיים - צריך מהר לתפוס מחסה. הגשם כאן הוא עצבני משהו, שוצף במין נחישות כאילו הוא צריך להספיק למלא מיכסה של קו"בים לפני שייגמר חלון הזמן שלו.
עכשיו זו לא העונה הגשומה, כך שמופעי הגשם לא סדירים והם נמשכים בדרך כלל  רק כחצי שעה. לפניהם ואחריהם - כאילו כלום. אין סימן שיהיה ואין סימן שהיה. השמש קודחת, השמיים בהירים וכל האנשים מנפנפים במניפות מאולתרות או מוחים את הזיעה ממצחם עם מגבת בד קטנה שהיא אביזר חובה בתיק.

מביני העניין בכל זאת יודעים להבחין בגשם המתקרב, או בגשם שהיה והתרחק.  זה כנראה משהו שנרכש עם הניסיון והוותק בעיר. הם יודעים מתי צפוי גשם לא רק לפי תחזית מזג האוויר בטלוויזיה, אלא לפי סוגי העננים והצבע שלהם, או לפי הרוח שמתחילה לנשב כמה דקות לפני שהשמיים נפתחים ומתחילים להמטיר.
ואחרי הגשם? אה, תענוג. האוויר טרי, הגשם פיזר את כל זיהום האוויר של מאות הקטנועים והטוק-טוקים והסונג-טאו שאגזוזיהם מעשנים. הטמפרטורה צונחת בכמה מעלות (לא יותר מדי ולא לאורך זמן, אבל בכל אופן זו הקלה מסויימת). הכבישים נשטפים והצמחייה מושקית. זהו, על זה רציתי לכתוב. על כמויות המים שמפריחות ככה את הצמחייה.

אני חושבת על העציצים בבית שלי. אני משקה אותם במסירות ובאהבה כמה שצריך, מפעם לפעם מדשנת,  דואגת שתהיה להם שמש, ומתלהבת כשהם מואילים בטובם להצמיח עלה או שניים. וכאן? הצמחים גדלים  למימדים מפלצתיים, כמעט כמו הצמח ההוא מהסרט 'חנות קטנה ומטריפה' 

46

לעציצים האלה למשל, לכל אחד מהם קוטר של איזה מטר וחצי, בלי הגזמה!

47

 

מסביב הכל ירוק, גן טבעי פורח. כל פיסת אדמה שפוגשת טיפת מים, מצמיחה  חיים חדשים ואם התושבים לא היו 'מאלפים' את הצמחייה, הג'ונגל היה משתלט על כל חלקה טובה. 


נו, טוב, מה לי כי אלין. כל אחד קיבל את חלקו בעולם הזה. אנחנו קיבלנו את החלב ודבש (ועל הדרך עוד כמה דברים פחות טעימים) והם קיבלו את כל הירוק הזה. בפרק הבא אני אספר על יום טיול שעשינו אל מחוץ לעיר, ושם כבר ממש קיבלנו הרעלת כלורופיל...
אבל היום אני רוצה להתמקד בפרחים, הצבעוניים והמטריפים. פשוט לעשות מין פוסט צבעוני בלי ללהג יותר מדי, כי מה כבר אפשר לכתוב אל מול היופי הזה?

זרי סחלבים נמכרים כאן במחיר שאצלנו קונים חבילת פטרוזיליה

39 

מכל המינים, הצבעים, הצורות. מישהו אמר שקשה לטפל בסחלבים, נכון? בטח, אני יודעת את זה מהאחד שיש לי בבית. מים מזוקקים, דשן, זוויות של שמש ומה לא, אבל בלי עין רעה טפו טפו טפו הוא פורח מקסים. (יעקב, לא לשכוח את ימי ההשקיה שלו, כן? תודה חמודי :-) )
כאן הסחלב הוא הפרח הכי נפוץ ועממי ונראה שהוא גדל מאליו, בלי שום טרחה. המים, החום, הלחות.
איך שמגיעים לשדה התעופה בבנגקוק, נתקלים בבתי השימוש באגרטלים קטנים עם סחלבים, שתדעו שהגעתם לתאילנד. שלא לדבר על זרי הענק שמקשטים את כל השדה. .

באחד הלילות נדדנו ברחובות ונפלנו על שוק של פרחים, ממש לעת הסגירה. נשארה כבר רק הבררה שלהם, אבל ככה היא נראית הבררה הזאת:

35

 

36

 

 מישהו כאן עוטף פרח פרח באהבה, שלא יתעייפו לו עלי הכותרת:

34

 

הדבר הזה גם מוגדר כפרח? אין לי מושג מהו, ויתכן שהכדור הזה עוד ייפתח בסופו של דבר ויגלה פרח יפהיפה...

37

 

38

צבע התכלת הזה נראה לי משהו מלאכותי לחלוטין, אבל גם  פרחים כאלה נמכרים כאן,  זה הדלי האחרון שנשאר בשעת הסגירה

33

צריך גם לדבר רגע על השימוש שהתאילנדים עושים בפרחים.  כמעט ואין כאן חנות או בית עסק שלא מציג אגרטל יפה מלא בפרחים טריים. כמו כן, הפעם לא צילמתי אבל אפשר לראות בפוסטים על תאילנד משנים קודמות את מחרוזות הפרחים שכל תאילנדי מאמין מצטייד בהן  כל יום מחדש ותולה בפתח העסק שלו או על המראה במכונית. ויש את כל הפרחים שמונחים בסידור מקסים על כל  מזבח קטן שיש לכל בית ולכל עסק, בתור מנחה שתרצה את האלים שלהם.
אם הייתי אלה, בחיי שהייתי מתרצה מהיופי הזה. מי ששם לי פרחים יפים, לא יאונה לו כל רע! ומי שלא דואג להחליף את המים באגרטל ומתחיל לצאת  מהם ריח ג'יפה - אוהו, אתו אני כבר אבוא חשבון...

שיטה מאד מקובלת להצגת פרחים היא לאו דווקא באגרטלים כמו אצלנו בבית, אלא בתפזורת בתוך כלי עם מים. בחצרות ובגנים הכלים גדולים, כדים ועציצים מלאים במים ובתוכם צפות תפרחות:

40

42

 

שילובי הצבעים וסוגי הפרחים זו כבר אמנות בפני עצמה. 

41

אצל בתי בבבית אין מצב שלא יהיו בו פרחים טריים. היא מסדרת אותם כל כך יפה, בצלוחיות נאות שמונחות על המנזנון, על השיש במקלחת, בפינת האוכל. 

לקראת הגעתי היא דאגה שגם בדירה שלי יהיו פרחים וקישוטים, כדי שארגיש בה כמו בבית אפילו שזה רק מלון דירות. (נהדר כשלעצמו)
היא גם קנתה לי ינשופים שאני אוהבת, שיארחו לי לחברה בלילות...

43

ועל שולחן האוכל  שלי היא הניחה זר סחלבים שעלה משהו כמו 4 ש"ח... 
אני בטח אזכור את זה בפעם הבאה שאקנה  ברחוב, בארץ, פרחים עייפים מתוך דלי שרתח בשמש, קומץ ציפורנים עם הרבה ירק פושטי ב-20 ש"ח... 

44

זהו, מקווה שצבעתי קצת את הפוסט בצבעים מרחיבי לב ושמי שיקרא כאן יסיים עם חיוך. יש דברים כל כך יפים בעולמנו. .

רציתי להוסיף עדכון על מה שקורה כאן עם המהפכה והממשל הצבאי, כולם שואלים, אבל לא בא לי לקלקל את הצבעוניות. אולי אספר בפוסט הבא, ובינתיים רק אגיד שאני מקווה שתאילנד תצא מזה מהר וללא טראומות יותר קשות מאלו שיש כרגע. לא מגיע לעם החייכן הזה את מה שקורה כאן 

סוואדי-קה, קאפונ-קה ולהתראות (אני צריכה לברר איך אומרים להתראות בתאית, לא נקלטת לי השפה הזאת. או שהיא ממש קשה - הבת שלי מדברת חופשי  אוטוסטרדה - או  שתאי המוח שלי החלידו והזדקנו...)

 

לקריאת הפרק הקודם                                      לקריאת הפרק הבא

 

עדכון אחרון (רביעי, 28 מאי 2014 16:10)

 

תגובות 

 
0 # הפרחים הכחוליםמרטינה בובר 2018-11-10 19:01
שמים את הפרחים הלבנים בתוך דלי עם מים כחולים (צבע מאכל או דרעק כמו הכחול כביסה של פעם). תוך כמה שעות הפרחים הופכים להיות כחולים.
הגב