wellness5

עצות שימושיות לנוסעים לסרי לנקה

סרי לנקה היא מדינה יפה ומעניינת, אך בה בעת גם די קשה לתיור. התשתית התיירותית שלה לא הכי מפותחת, ובעיקר זה נוגע לתיירים מ'מעמד הביניים' - אלה שאינם תרמילאים מצד אחד, ואינם בעלי תקציב מנופח מאידך. התרמילאים והחבר'ה הצעירים יכולים למצוא המון מקומות איכסון זולים, לנסוע בתחבורה ציבורית, לעשות הרבה טרקים ברגל ולחוות את סרי לנקה בצורה מדהימה.
מצד שני - גם מי שהפרוטה מצויה בכיסם יכולים לעשות אחלה טיול - יש בסרי לנקה מלונות מאד יקרים ומפוארים ורכבים גדולים ומרווחים,  - אפשר לטייל בכיף ובנחת.
רק מי שמחפש לעשות  טיול מעניין ויפה אבל בתקציב מדוד - צריך קצת להתאמץ.
מאחר ואנחנו מטיילים למשך כשנה, חשוב היה לנו מאד לשמור על תקציב צנוע, כדי שהכסף יספיק לכמה שיותר זמן. מהר מאד גילנו שמה שהתקציב הזה קונה לנו - הוא לא ברמה המתאימה לנו.
בלית ברירה העלינו את הרף, שחרננו את הארנק,  וטיילנו במשך שלושה שבועות בהרבה יותר כסף ממה שחשבנו שסרי לנקה (שאמורה להיות זולה) תעלה לנו.
להלן קצת עצות וטיפים לאור הנסיון שצברנו.

טיול עם נהג ורכב פרטי

זו הדרך הכי מקובלת לטייל כאן, והיא אכן מומלצת מאד. זה הכי נוח. יחד עם זאת - צריך לדעת כמה דברים על הנהגים והתנהלותם, כדי למנוע מעצמכם עוגמת נפש.
יש באינטרנט המון המלצות על נהגים טובים, הבחירה באמת קשה. נהג טוב נמדד בכמה פראמטרים שצריך לשים לב אליהם: איכות הרכב שלו, צורת הנהיגה שלו, הדיוק והאחריות והעמידה בלוח זמנים, היכולת להבין את האנגלית שלו (רבים בולעים אותיות ומילים וקשה לקלוט מה הם אומרים), ההכרות שלו עם הכבישים והאתרים והידע שיש לו מבחינת הסברים והדרכה ומסירת מידע על הארץ והחיים בה, קצת היסטוריה ותרבות וכו'. מאד מתסכל לראות דברים בלי להבין קצת יותר על הרקע שלהם, ולא תמיד הספרים מספקים את המידע. האידאלי זה נהג שהוא גם מורה דרך מוסמך, אבל את אלה קשה מאד למצוא.

כמה עולם יום טיול עם נהג ורכב פרטי?

הרבה נהגים מתחילים בדרישה של 50-55 דולר לכל יום טיול. המחיר הזה כולל הכל - את כל הוצאות הדרך, דלק, חניה, תיקונים, לינה של הנהג, כלכלה שלו. נהג כזה בדרך כלל צמוד אליכם כל היום עד הרגע שאתם משחררים אותו בערב או בלילה, ואם רוצים לצאת לבילוי לילי (בסרי לנקה? לאיפה בדיוק?) הוא כמובן עומד לרשותכם.
צריך וכדאי להתמקח קצת על המחיר היומי הזה, ובדרך כלל סוגרים על 40-45 ליום, למרות שכבר שמעתי על כאלה שמוכנים לעבוד גם תמורת 35. מאידך, פגשנו גם תיירים גרמנים ששילמו 75 דולר ליום, אבל אנחנו ישראלים לא פראיירים. נסו להשתדל לא ללחוץ את הנהג יותר מדי לפינה, כי אז הוא אולי יוריד לכם 5 דולר במחיר, אבל ידפוק אתכם בכל מיני דרכים אחרות לאורך הדרך כדי לפצות על ה'הפסד' הזה.

לא חשוב כמה טוב הנהג שלכם יהיה וכמה המלצות קיבלתם עליו - דבר אחד משותף תמיד לכל הנהגים: הרצון למקסם את הרווחים שלהם מהשהייה שלכם. זו העבודה שלהם, זו הנורמה כאן, וככל שזה מעצבן - נראה לי שחייבים לקבל ולהשלים עם זה.

תעשיית התיירות בסרי לנקה נשלטת על ידי הנהגים הפרטיים. הם אלה שמחזיקים במחירים מיוחדים לבתי המלון, ולמעשה בלעדיהם - רוב בתי המלון בכלל נעלמים מעיניו של התייר הממוצע. כמה מהמלונות המפוארים אמנם נמצאים באינטרנט, עוד קומץ מלונות מרמות שונות מופיעים בספרי הלונלי פלאנט/ראף גייד וכו' וזהו - שאר עשרות המלונות והגסטהאוסים  במדינה לא מפורסמים בשום מקום, והדרך היחידה להגיע אליהם היא על ידי הנהגים. כל נהג סוגר דילים עם בתי המלון שהוא עובד אתם, לכל נהג יש את המקומות הקבועים שלו, והמחיר לתייר הוא מאד נזיל - תלוי בחוש הריח של הנהג שאומד אותך ומחליט כמה אפשר להוציא ממך.
אני יודעת שהתיאור לא נשמע יפה, אבל זו עובדה בשטח.
התשלום עבור המלונות הוא בדרך כלל במזומן לנהג ביד, הוא סוגר את החשבון עם המלון או הגסטהאוס. יש תיירים חכמים שמתעקשים לשלם למלון ישירות, זה לא עוזר להם, זה לא יצא יותר זול - המלון משתף פעולה עם הנהג, ומוסר לו אחר כך את חלקו.

מחירי בתי מלון

בשלבי המשא ומתן עם הנהג, צריך לסגור תקציב על המלונות. בדלפקי התיירות בשדה התעופה בקולומבו, סוכני הנסיעות שמנסים לצוד אתכם לפני שתצאו החוצה, מבטיחים לסדר מלונות וגסטהאוסים במחירים של 30-35 דולר ללילה לחדר זוגי, לחדר עם מזגן וארוחת בוקר. נשמע סביר וטוב. אבל מה שקורה זה שהנהג לוקח אתכם למקומות שבפועל עולים 20 דולר ללילה, והוא אומר לכם שזה מלון של 35. ההפרש זו העמלה שלו.
אם מבקשים ממנו להעלות את הרמה, המחיר עולה בהתאם. הוא לוקח אתכם למלונות שמחירם האמיתי הוא 35 דולר, אבל גובה על זה 50. אין מה לעשות, אף נהג לא מוכן לוותר על מתח הרווחים הזה, שהוא ערך מוסף לשכר היומי שלו.
גסטהאוסים סבירים לפי השיטה הזאת עולים 40-50 דולר ללילה, אבל אם אתם תיירים מפונקים - לכו מראש על מלונות של 70 דולר ללילה, במחיר הזה יש לנהגים היצע לא רע בכלל.

מסים ודמי שירות

כשסוגרים מחיר של בית מלון, חשוב לקבל אישור מהנהג שזה מחיר סופי וכולל הכל! אחרת - המלונות תוקעים לכם מס תיירות ומע"מ ודמי שירות. בקולומבו זה עומד על 23% (1% מס עירוני, 12% מע"מ, 10% דמי שירות) וזה מקפיץ את המחיר למעלה. בפריפרייה, איפה שרוצים לעבוד עליכם תוקעים  מס של 10% דמי שירות, לא מקובל לדרוש שם את המס העירוני ואת המע"מ, בזה נתקלנו רק בקולומבו. בכל מקרה חשוב לסכם את זה מראש עם הנהג שלא יהיו הפתעות בדרך. 

מלבד עמלה על מחירי בתי המלון, הנהג גם גוזר קופון על כל דבר שאתם עושים במהלך הטיול. לפעמים מדובר בכסף מזומן שמחליף ידיים, ולפעמים בכל מיני טובות הנאה או קרדיטים שנזקפים לזכותו. הוא מקבל אחוזים ממחיר ששילמתם עבור ארוחות במסעדות תיירים, מקבל אחוזים מהקניות שאתם עושים בחנויות או במפעלים של תה, תכשיטים, אבני חן, גילופי עץ וכו'.
בהרבה מקומות הוא גם מגלח לעצמו עמלה גם על דמי כניסה לאתרים, בעיקר אם אתם משאירים בידיו את הקנייה של הכרטיסים
זה לא שהנהג הוא גנב רמאי שקרן ודופק אתכם - זו פשוט השיטה כאן, וכ-ו-ל-ם עושים את זה, אין נהג שמשוחרר מזה.

בגדול - בשבילנו מדובר בכסף קטן, אבל בשביל הנהגים זו הפרנסה שלהם והאוכל של הילדים שלהם. אני לא באה לסנגר על כל הנהגים, באמת יש ביניהם תחמנים ונצלנים שלא סופרים אתכם ממטר, רק את המזומנים שישארו להם ביד כשאתם תעלו על המטוס. אבל באמת, סה"כ במצטבר כמה הנהג כבר יכול להרוויח עליכם בכל הטיול? 200 דולר? 300?
כדאי להתרגל לרעיון ולהפנים אותו, ולקבל אותו כחלק מהתקציב, וככה זה לא יעצבן בכל פעם שתראו איך 'דופקים' אתכם.

טיפים

מלבד השכר היומי והעמלות שהנהג מארגן לעצמו, מקובל גם לצ'פר אותו בסוף הטיול בטיפ שנע בין 5 ל - 10 דולר ליום. אנחנו נתנו 100 דולר על עשרה ימים ועשינו את הנהג שלנו מאושר.
במסעדות - תמיד מתווסף למחיר 10% דמי שירות - זה כתוב בתחתית התפריט ואף אחד לא מוותר על זה. אם האוכל היה טוב והשירות טוב - תמיד השארנו עוד קצת טיפ ישירות למלצרים. שטר של 100 רופי (קצת פחות מדולר) הוא מאד שימושי, תמיד תדאגו שיהיה לכם בארנק הרבה ממנו. המלצרים ממש יוצאים מגדרם מרוב שמחה כשמשאירים להם טיפ קטן כזה.
גם לסוחבי המזוודות למיניהם נהוג לתת טיפ - 100-200 רופי לפי כמות המזוודות והמרחק שהם צריכים לסחוב (קומה רביעית בלי מעלית?). רק צריך לשים לב לאבטלה הסמויה שיש בכל מיני מקומות ולעובדה שארבע או שש ידיים נשלחות בו זמנית להעלות את שתי המזוודות שלכם, וצריך כמובן לתת טיפ לכולם... בכל מקום שמספיק שאחד יעשה את העבודה, בדרך כלל קופצים שלושה לבצע אותה, וצריך המון טקט כדי להסביר להם שרק אחד יספיק.

ארוחות צהריים

כשעוצרים לאורך הדרך במסעדות לארוחת צהריים, הנהג בדרך כלל לוקח אתכם למסעדות שהן מלכודות תיירים, עם תפריטים שמתחילים ב - 8-10 דולר למנה עיקרית. המקומיים מוציאים סכום כזה על כלכלה של שבוע ימים, לא ארוחה אחת. אבל צריך להבין שחוץ ממלכודות התיירים האלו - אין הרבה מקומות שמתאימים לאכילה. המסעדות לאורך הדרכים הן לא יותר מחושה קטנה עם סירים מפוייחים ואוכל חריף אש. ממש לא מתאים לתיירים. לכן אין ברירה וחייבים לשתף פעולה עם השיטה ולזרום אתה.
כשאתם מגיעים למסעדה כזאת, הנטיה הראשונית היא להזמין את הנהג לסעוד אתכם. מנסיוני - זה לא כדאי לכם. אמנם זה מנומס וחברותי, אבל מיותר. קודם כל - הכלכלה שלו כלולה במחיר היומי ששילמתם לו. שנית - כשהוא מביא למקום כזה תיירים, הוא מקבל מהמקום ארוחה חינם, חבל על הכסף שלכם. ושלישית - זהו מקום המפגש של הנהגים, הם אוהבים לשבת בינם לבין עצמם, להחליף חוויות, לאכול עם הידיים כמו שהם רגילים ובכלל - להשתחרר קצת מהתיירים שלהם. תנו להם.

סופרמרקטים

כדאי לבקש מהנהג לעצור מפעם לפעם בסופרמרקטים (אין הרבה, אבל בערים היותר גדולות  אפשר למצוא, הנהגים מכירים איפה)  ולהצטייד - קודם כל במים מינרליים, כדאי לקנות הרבה בקבוקים ולהחזיק אותם בבגאז' וככה לא נתקעים בלי מים, ושנית קצת נישנושים לדרך. אחרי שתאכלו 3 פעמים ביום אורז (ועוד חריף!) וכבר לא תוכלו לראות את זה יותר, תתחילו לדלג על ארוחות... ואז הנישנושים יהיו מאד שימושיים. הבעיה היא למצוא את הדברים המתאימים. תתרחקו ממה שנראה כמו במבה/ביסלי, זה עטוף באבק שריפה צורב, חריף פחד. יש בוטנים לא רעים, וקרקרים מצויינים. כל הדברים תוצרת חוץ - כבדהו וחשדהו. שוקולד קדבורי למשל - למקומיים זה יקר נורא, ותיירים לא קונים מספיק, אז הוא יכול לשכב על המדף שנה שלמה. פעמיים נפלתי עם שוקולד מעופש, אחד עם תולעים והשני סתם ישן ובעל טעם לוואי. ואם כבר קניתם - נסו לפתוח את זה בחנות לפני שיוצאים, שלא יהיו אחר כך הפתעות בחצות הלילה כשבא לכם משהו מתוק.

אה, והבננות שלהם נהדרות. קטנטנות, זולות מאד, וטעימות נורא. חוץ ממתיקות יש בהן גם טעם קצת חמצמץ-לימוני כזה, והן משביעות מאד!

המלצה על נהג

אנחנו טיילנו בסרי לנקה עם נהג בשם נאנדי - קיצור של נאנדיקה

98

גם הוא - כמו כל הנהגים האחרים - ינסה להוציא מכם כל גרוש אפשרי ולא ממש יחוס על כיסכם,  אין מה לעשות - צריך לעמוד על המשמר ולהתעקש רק על מה שטוב ומתאים לכם. הוא לפחות עושה את זה בעדינות, ומבין בהחלט מה זה 'לא'. 

נאנדי הוא בחור צעיר, שקט ומנומס,  נהג מ--ע-ו-ל-ה (וזה לא דבר של מה בכך בכבישים של סרי לנקה). האנגלית שלו טובה מאד וברורה, הוא מכיר כל חור וכל סימטה,  חובב צפרות ומכיר את כל בעלי החיים באי.  לא קשקשן מדי ולא משתלט על הזמן והשקט והשלווה שלכם בזמן הנהיגה, אבל איפה שצריך - מוסר פרטים מעניינים.  אנחנו ממליצים עליו בכל פה, בעיקר אם אתם צעירים - בגיל או ברוח - ואוהבים לשתות ולשיר... הוא מכיר את כל השירים של בוב מארלי בעל פה ושר אותם יחד עם הקלטות באוטו.  הרכב שלו  - ניסאן מרווחת - ממש נוח, עם מושבי עור נעימים. הוא רוחץ את האוטו כל יום מבפנים ומבחוץ, ובכלל פשוט נעים לטייל אתו

99.

אפשר ליצור קשר עם נאנדי במייל

כתובת דוא"ל זו מוגנת מפני spambots, יש לאפשר JavaScript על-מנת לראות את הכתובת

או בסלולארי

0094779753203

 

 

 

תגובות 

 
+11 # מאמר מצוייןקרן 2011-04-04 18:42
המאמר מדגיש כל פרט הכי קטן, דברים חשובים שבונים את הטיול ועושים הבדל עצום
המון תודה
הגב
 
 
0 # ירח דבש בסרילנקהשמרית 2013-06-03 20:44
היי
אנחנו מתכננים לעשות ירח דבש בסרי לנקה והאיים המלדיבים
כמה זמן אתה ממליץ לשהות בסרילנקה? טיול של שבועיים ועוד כמה ימים בטן גב בחופים?
האם אתה ממליץ לסגור עם המדריך כבר מהארץ או שאפשר למצוא אחד שם?
הגב
 
 
+2 # מדריכיםאסי 2013-07-31 10:23
חזרנו משבועיים בסרי לנקה מדינה מדהימה, ממליץ מאוד לעשות את הטיול עם מדריך עם רשיון היות ומאוד לא מומלץ לנהוג שם. לקחנו מדריך מקומי דרך המלצות מטיילים באתרים שונים. יש לעשות השוות מחירים ישראלי שגר שם הציע לנו מחיר כפול מהמקובל וחבל !!

יש לקחת בחשבון שנסיעה ממקום למקום לוקחת שעות עקב הכבישים לכן עם ישלים זה לא פשוט אך אפשרי..

טיול מהנה
הגב
 
 
0 # nithy raja - נהג +מדריך -זהירות-מנסיוןרונית 2014-03-28 11:31
טיילתי בסרי לנקה עם הנהג Raja כ-23 יום - הנהג בחור צעיר אך בעיקר אישיות מאוד מניפולטיבית. על אף שהכל סוכם מראש בטרם קיבל את פנינו בשדה התעופה, בפועל לאורך כל הטיול לא היה מוכן לשמוע על מקומות לינה כבחירתנו. כל המקומות בהם רצינו ללון ולשלם במיטב כספינו נפסלו על ידו בטענה שאלו אכסניות ו/או מלונות שאין לו איתם הסדר לינה עבורו ללא תשלום וגם לא מעניקים לו ארוחות ללא תשלום כנהוג בסרילנקה. לא הפסיק להתבכיין בקיצור, אתם "תעבדו" אצלו והוא יהיה המנהל שלכם ולבסוף גם תצטרכו לשלם לו עבור העסקתו וטיפ שידרוש... Raja בחור צעיר שנתגלה כערמומי ביותר מודגש שהכל סוכם ובכתב חד משמעית בטרם הגעתי והכל אושר על ידו בדואר אלקטרוני חזרה. בפועל, היה זה סיוט אמיתי להרגיש פראיירים שנסחטים וחסרי אונים יום אחר יום בתוך מסלול הטיול שהפך מבחינתי לבלתי נסבל עד כדי ספירת הימים שיעברו ונסיים את הטיול בחברתו ובחסות שרות ההסעה שלו - תחושה של עגמת נפש עד כדי סלידה להיות בטיול במחיצתו של אדם מניפולטיבי וחסר כל מודעות במתן שרות ללקוח.
nithy@raja@yaho o.com
tel 0094775323903
הגב