wellness5

סין - פרק 3

7.5.10

ארמון הקיץ

התחלנו את היום בארמון הקיץ ששוכן במרחק של 30 ק"מ מחוץ לבייג'ין.
הארמון לא ממש עתיק, "רק" מהמאה ה-18, וכשמו כן הוא – שימש את קיסרי סין כמעון הקיץ שלהם. הארמון בנוי על שפת אגם, ומאחר והוא נועד להקל על חום הקיץ הגדול - משולבים בו אלמנטים שאמורים להשרות אווירה קרירה - מסדרונות ארוכים ומוצלים, גבעות מלאכותיות ועליהן גנים בהם אפשר לשבת ולהנות ממשבי רוח בגלל הגובה. יש במתחם הרבה מבנים מעניינים, אבל עיקר היופי שלהם הוא בצפיה מרחוק. יש אפשרות להפליג בספינה שחוצה את הנהר, ולצפות על הארמון מהגדה שממול. אנחנו חרשנו את מתחם הארמון ברגל - מרחקים לא מבוטלים, כשניים וחצי ק"מ במצטבר.
הלכנו במסדרון עץ הנחשב לארוך בעולם (כ-700 מ') - כולו מקושט בציורים ובפיתוחים יפים, ורוח נעימה מנשבת לאורכו למרות שזה היה יום לוהט. אז כאן היו הקיסרים מתהלכים ומתאווררים?

לחלק מהמבנים יש שמות ציורים כל כך - למשל, היכל נדיבות הלב ואריכות החיים", "גן מעלות ההרמוניה", "שער קבלת פני הירח" ועוד.

אחת האטרקציות במתחם היא ספינה גדולה ומפוארת, שמעולם לא יצאה להפלגה. הסיבה מאד פרוזאית - היא עשויה כולה שיש. אחת הקיסריות שמה יד על כספים שנועדו לחיזוק צי האוניות של הקיסרות, ובנתה בהם מין ספינת שעשוע ששימשה אותה לאירוח ולסעודות מפוארות באגם.

marbleship

מתחם הארמון כל כך גדול, שכדי לחסוך הליכה מיותרת נכנסים אליו בשער אחד, ויוצאים משער אחר בקצה הנגדי. אני מציינת את זה מאחר ובכניסה יש המון רוכלים שמציעים אלף ואחת סחורות. כל רוכל הוא כמו קולב מהלך, תלויים על צווארו וזרועתיו תיקים וצעיפים, שמשיות ושעונים ומה לא, ממש חנות ניידת והם דביקים, חבל על הזמן. מספיק שתגלה התעניינות ולו גם רק במבט ארוך מהרגיל - אבוד לך. לא יתנו לך ללכת בלי לבצע מכירה..

pedler

אני לא באה להמליץ או לעודד מישהו לקנות, אבל אם במקרה ראיתם משהו שאתם אוהבים – תקנו באותו רגע.  אל תחכו ליציאה, מי שאומר לכם ששם תמצאו את אותה סחורה ואולי יותר בזול – מטעה אתכם. כי ביציאה – כנראה מטעמי חלוקה מאפיונרית של שטחי שליטה, יש אוסף רוכלים עם סחורות לגמרי לגמרי שונות.  הקבוצה שלנו רצתה לקנות סוג מסויים של כובעים מתקפלים, ממש יפים. המדריך דחק בנו להתקדם ואמר ביציאה ביציאה, ושם למרבה האכזבה לא היה שום דבר אפילו דומה. לא רק שם לא היה, אלא גם בהמשך בכל השווקים והקניות - הכובעים האלה לא נראו שוב בשום מקום
כולם היו מאוכזבים, עד שסוף סוף יש משהו ממש מיוחד ששווה לקנות ...

אחד הלהיטים הנמכרים  בשער הכניסה לארמון זה סט של שני תיקי "גוצ'י" אחד בתוך השני. אל תשלמו יותר מ-30 יואן לשניהם יחד, למרות שהם מתחילים בכמה מאות. אבל רק לידיעת מי שמעוניין לקנות – דעו לכם שתיק שנקנה בכניסה ונתלה על הכתף – לא שרד עד היציאה מהשער הקצה השני של הארמון. רצועת הכתף פשוט התפרקה, ראו הוזהרתם., אורך החיים שלו היה בערך שעתיים ולא יותר.

שמיכות משי

אחרי ארמון הקיץ נסענו לבקר במפעל לשמיכות משי.
השמיכות האלו הפכו להיות להיט בקרב הנוסעים לסין, ואכן הן נעימות מאד. בחדרנו במלון התכסינו בשמיכות כאלה והיה ממש תענוג.

מסתבר שבייג'ין משופעת במפעלי שמיכות כאלה, וכל חברת טיולים לוקחת את אנשיה למפעל אחר על פי הסדרים שנקבעים מראש. לכל מפעל קשת מחירים שונה, וכמובן גם איכויות שונות. אחד החסרונות של קניה במפעל – שאי אפשר להתמקח, המחירים קבועים, וגובהם נועד לשלם את כל האופרציה: אולמות תצוגה, בנות מדגימות, עמלות למדריכים וכו'. בשווקים ניתן להשיג את אותן שמיכות יותר בזול.

אלו הן פקעות המשי .

silk6

וכאן, אחרי תהליך שהפקעות עברו - נרחצו ונטוו לחוט ארוך וחזק - מותחים אותן למין התחלה של משטח שתכף ילך וימתח עוד ועוד ויהווה שכבה אחת מהשכבות שמרכיבות את שמיכת המשי. התמונות הבאות ממחישות את התהליך:

silk5

silk

עובדות המפעל מדגימות את המתיחות

silk3

המתיחות עדינות מצד אחד, כדי לא לקרוע את היריעה, אבל מצד שני נחושות מאד, כי זה צריך להגיע לגודל של שמיכה זוגית....  אפשר לראות בתמונה את השכבות הקודמות שכבר נמתחו לגודל הרצוי ומונחות מתחת לידיהן של העובדות.

כשהיריעה הזאת תגיע לגודל הרצוי, יניחו אותה בערימה, ויעברו ליריעה הבאה.

silk2

השמיכות נמכרות לפי משקל, כמובן שככל שיש יותר משקל = יותר שכבות = יותר חום

את שכבות המשי האלה מצפים בציפה לבנה ותופרים מסביב,  והנה, יש שמיכת משי. מקפלים אותה יפה ואורזים במין שקית בד (השקיות התכולות מאחורי המדריך) ולא מסתפקים רק באריזה הזאת אלא גם שואבים ממנה את כל האוויר עם מכשיר שיוצר ואקום, והשקית באמת מצטמקת למימדים שאין בעיה להכניס למזוודה.

silk4

קצת מידע על המחירים:
במפעל שבו אנחנו ביקרנו, הסחורה נראתה מעולה אבל יקרה. שמיכה זוגית במשקל 2 ק"ג עולה 700 יואן, 2.5 ק"ג עולה 860, כרית עולה 280 יואן.
רק לצורך השוואה, בשוק אפשר להשיג שמיכה זוגית 2.5 ק"ג ב-400-450 יואן, פשוט חצי. (כדי לדעת בשקלים - לחלק לחצי ולעגל טיפה כלפי מעלה. 700 יואן זה בערך 400 ש"ח)

גם את היום הזה סיימנו בקניות בשוק הפנינים/המשי/האלקטרוניקה/המשקפיים – איבדתי כבר את המעקב.

8.5.10

טיאנג'ין

את רובו של היום הזה בילינו בנסיעה נחמדה מחוץ לעיר. נסענו לטיאנג'ין המרוחקת  140 ק"מ מבייג'ין.
טיאנג'ין היא עיר הנמל של בייג'ין והיא זכתה לכינוי "שנגחאי הצפונית". זוהי עיר תעשייתית מפותחת מאד, עם אדריכלות מודרנית והשפעות אירופאיות בולטות, כולל מרכזי קניות אירופאיים שאם לא היו כל כך הרבה מלוכסני עיניים מסביב - יכולתם בטעות לחשוב שאתם באיזו חנות Carrefour בצרפת למשל.

המחירים בסניף הזה של הרשת הבינלאומית יקרים מאד, ואף על פי כן החנות היתה עמוסה בקונים מקומיים, מה שרק מצביע על השפע הפיננסי שיש בעיר הזאת.

בשביל לא לאבד את הצביון הסיני לגמרי, דאגו פרנסי העיר לבנות בה "רחוב משוחזר" שמשמר תפאורה ואווירה של סין של פעם. כל החנויות מקושטות בצורה מצועצעת, עם הרבה צבעי אדום וזהב, והסחורות קצת יותר "מסורתיות" מאשר חיקויי חולצות פולו או שעוני רולקס.  יש דווקא דברים יפים - המון פסלוני ג'ייד ושנהב, עבודות אמנות מכל מיני סוגים, בקיצור חגיגת קניות נעימה.

ככה נראית הכניסה לרחוב המשוחזר. מי שנכנס - חייב לעבור על פני הפסל של אלת מזל או משהו דומה, שתברך את כל העסקים ברחוב בשגשוג ובהצלחה:

tianjin1-

אני קניתי לבן שלי - שאוסף כלי נגינה מכל מיני מקומות בעולם - מין חליל שנגינתו נשמעה כל כך יפה. משום מה בבית לא הצלחנו להפיק ממנו שום צליל נעים, אז הוא בטח יסתפק בלהציג אותו רק לקישוט...

tianjin2

ולפרידה מטיאנג'ין - הנה תמונה שמשקפת יפה את הערבוב הזה של חדש וישן - ארכיטקטורה סופר מודרנית לעומת המבנים המסורתיים של הרחוב המשוחזר.:

oldnew

גם בערב הזה יצאנו למופע בידור סיני שנקרא "לילות בייג'ין". תלבושות מהממות, ריקודים יפים, אבל בסך הכל - די משעמם. וכשמגיעים לזה ישר מיום של טיולים וקניות שסחטו מאתנו את טיפת האנרגיה האחרונה, אין פלא ששלושת רבעי מהקבוצה ניקרה לאורך כל ההופעה...

show

show1

9.5.10

היום זה היום של החומה הסינית הגדולה. אחד מפלאי עולם, ומוקד משיכה למיליוני תיירים.

אבל רגע, בדרך לחומה חייבים להגניב עוד איזה  עוקץ תיירותי, במסווה של "העשרה תרבותית" לתועלת התייר.
לקחו אותנו לביקור במפעל תרופות שמייצר כמה "פלאים" שלא ניתן להשיג בשום מקום אחר בעולם.

כדי לשכנע אותנו באיכות של התרופות ולהכשיר את הקרקע לפתיחת הארנקים, עשו לנו הצגה די מזעזעת: כל הקבוצה התיישבה בחדר הרצאות, ובחור סיני חביב שפיספס קריירה כסטנדאפיסט סיפר לנו כל מיני סיפורי ניסים ונפלאות על פלסטרים שמושכים כאב (רואים בתמונה פלסטר שמודבק לו על המצח כנגד כאב ראש) ועל תרופות להגברת האון המיני, ועוד ועוד. אבל גולת הכותרת - משחה כנגד כוויות.

הוא לקח שרשרת ברזל כבדה, הלהיט אותה על תנור גז עד שכולה הפכה בוערת בחום אדום:

burn2

ואז פשוט העביר את היד שלו עליה... ריח של מנגל נישא באוויר, פשוט בשר חרוך...

burn1

הפנים שלו התעוותו בכאב. תראו מה אנשים צריכים לעשות כדי להתפרנס...  בכל אופן, הוא מיד מרח שכבה נדיבה ביותר של המשחה נגד כוויות, והמשיך בהרצאה הקומית שלו לפחות עוד רבע שעה.  בסיומה, הוא ניקה את המשחה עם טישו, והציג לנו את כף ידו. כמעט ולא נשאר זכר לכווייה.

burn

לא שלפוחיות, לא כלום.

כל הארנקים נפתחו! מי לא רוצה משחת פלאים כזאת אצלו בבית. (אני. רק לפני כמה שנים זרקתי את הקופסה של המשחה שקניתי שם בביקור קודם ולא השתמשתי אפילו פעם אחת.)

מה שכן, החלטתי לנסות את הפלסטר ש"מושך" כאבים. מי שקרא בפרק הראשון על המסג' רגליים שעשינו, ואיך כאבה לי הרגל למחרת, זוכר ודאי שכתבתי שהשתמשתי בפלסטר כזה שהעלים את הכאב.  חילקו לנו שם כמה ריבועים קטנים כאלה של הפלסטר, ואני הדבקתי את כולם על הקרסול שלי.  שמרתי כמה חתיכות גם ליום המחרת, אבל ראה איזה פלא - במקלחת הפלסטרים לא ירדו אפילו שניסיתי ממש לקלף אותם בכוח. אז השארתי אותם על הרגל יומיים ואולי שלושה, והכאב אכן עבר... לכו תדעו מה באמת יש שם...

המחירים יקרים פחד -  כולם השאירו שם מאות רבות של יואנים... והמשכנו לחומה...

חומת סין הגדולה

נראה לי שזה האתר הכי מתוייר בעולם... כמה אנשים היו שם! רובם סינים. התיירים הולכים לאיבוד בתוך הקהל המקומי.

אין לי יותר מדי מה לספר  או להראות על החומה - היא הרי צולמה מכל כיוון אפשרי, ואני עוד זוכרת  מהפעם הקודמת את המאמץ שהיה כרוך בטיפוס עליה - אז פשוט ויתרתי והסתובבתי רק למטה בין חנויות המזכרות ובתי הקפה...
רוב הקבוצה טיפסה למעלה, חלקם עד המגדל הראשון וחלקם לשני.

wall

גווילין הקטנה

בסיום הביקור בחומה נסענו ליעד הבא של הטיול, משהו שנקרא גווילין הקטנה, בעיקר בשל הדמיון  של צוקי הסלע הגדולים  שמהווים את הנוף הטיפוסי במחוז גווילין.  זה לא ממש אותו הדבר, אבל למי שלא מזדמן להגיע לגווילין האמיתית, אז גם הקטנה בסדר...
עשינו שם טיול נחמד נורא.

מדובר בקניון צר בין צוקי הרים גבוהים. כדי להגיע קרוב חילקו אותנו לקבוצות קטנות ונסענו לשם במין רכבים קטנים, כמו מכוניות גולף  שמסיעות את שחקני הגולף במרחבי המדשאות.

אחרי שירדנו ממכוניות הגולף, נגלה לעיניני דרקון ענק  שעולה במעלה ההר.

drag1

התבשרנו שאנחנו הולכים לעלות בתוכו, בתוך הדרקון... מסתבר שהוא "סוגר" על דרגנוע ענק, הארוך ביותר בעולם.
נכנסנו דרך ה"לוע" של הדרקון, איזו דרמה, ומשם התחלנו לטפס בדרגנוע שהתחלק לכמה מפלסים. במשך רבע שעה בערך עלינו ועלינו בעוד ועוד מדרגות נעות, סגורים בתוך חלל הבטן של הדרקון.  קלסטרופוביים - הכונו לחוויה לא קלה. אבל לכל האחרים זה דווקא נחמד...

drag

אחר כך, בדרך חזרה, בשביל הגברת האדרנלין - חזרנו בדרך קצת שונה.  רואים את המסלול הזה שבנוי  כמו גשר דבוק לצלע ההר?

drag2

במסלול הזה התיישבנו בתוך מין "אמבטיות" שמתגלשות במורד, מין מזחלת פלסטיק, חוויה ביזארית מאד אבל אני נהניתי. לכל אחד יש ידית בקדמת האמבטיה שיכולה לעצור אותה אם רוצים להאט את קצב הגלישה או לעצור לגמרי כדי למנוע התנגשות במי שגולש לפניך. היה נחמד ומלא צחוקים.

drag3

אבל לא טיפסנו רבע שעה על דרגנוע במעלה בטנו של הדרקון רק כדי לגלוש באמבטיות למטה...  למעלה חיכתה לנו חוויה נוספת - שיט במי אגם שנוצר בקניון הצר שבין הצוקים.

השיט אורך כחצי שעה בנוף ממש מטריף, הצוקים האדירים האלה פשוט מגמדים את האדם בפני הטבע .

littleguilin3

והסינים יודעים איך להגביר את הריגוש. יש שם אופציה לנסוע ברכבל בין הצוקים:

littleguilin2

או לקפוץ באנג'י

littleguilin1

בסך הכל חוויה ממש נחמדה. אם מזדמן לכם להגיע לגווילין הקטנה - לא לוותר.

littleguilin

לקריאת הפרק הקודם                             לקריאת הפרק הבא

סין – פרק 3

7.5.10

התחלנו את היום בארמון הקיץ – מרוחק 30 ק"מ מחוץ לבייג'ין.

הארמון לא ממש עתיק, "רק" מהמאה ה-18, וכשמו כן הוא – שימש את קיסרי סין כמעון הקיץ שלהם. הארמון בנוי על שפת אגם, ומאחר והוא נועד להקל על חום הקיץ הגדול - משולבים בו אלמנטים שאמורים להשרות אווירה קרירה - מסדרונות ארוכים ומוצלים, גבעות  מלאכותיות ועליהן גנים בהם אפשר לשבת ולהנות ממשבי רוח בגלל הגובה. יש במתחם הרבה מבנים מעניינים, אבל עיקר היופי שלהם הוא בצפיה מרחוק. יש אפשרות להפליג בספינה שחוצה את הנהר, ולצפות על הארמון מהגדה שממול. אנחנו חרשנו את מתחם הארמון ברגל - מרחקים לא מבוטלים, כשניים וחצי ק"מ במצטבר.

הלכנו במסדרון עץ הנחשב לארוך בעולם (כ-700 מ') - כולו מקושט בציורים ובפיתוחים יפים, ורוח נעימה מנשבת לאורכו למרות שזה היה יום לוהט. כאן היו הקיסרים מתהלכים ומתאווררים..

תמונת הספינה

מתחם הארמון  כל כך גדול, שכדי לחסוך הליכה מיותרת נכנסים אליו בשער אחד, ויוצאים משער אחר בקצה הנגדי. אני מציינת את זה מאחר ובכניסה יש המון רוכלים שמציעים אלף ואחת סחורות. כל רוכל הוא כמו קולב מהלך, תלויים על צווארו וזרועתיו תיקים וצעיפים ושעונים ומה לא, ממש חנות ניידת.

אני לא ממליצה או מעודדת מישהו לקנות, אבל אם במקרה ראיתם משהו שאתם אוהבים – תקנו באותו רגע. מי שאומר לכם שביציאה תמצאו את אותה סחורה ויותר בזול – מטעה אתכם. כי ביציאה – כנראה מטעמי חלוקה מאפיונרית של שטחי שליטה, יש אוסף רוכלים עם סחורות לגמרי לגמרי שונות. אנחנו לא מצאנו שום דבר מהדברים שהיו בשער הכניסה, והרבה אנשים יצאו מאוכזבים, ולא מצאו שוב את אותם פריטים בשום מקום.

אחד הלהיטים הנמכרים שם זה סט של שני תיקי "גוצ'י" אחד בתוך השני, לא לשם יותר מ-30 יואן לשניהם יחד. אבל  רק לידיעת מי שמעוניין לקנות – דעו לכם שתיק שנקנה בכניסה  ונתלה על הכתף – לא שרד עד היציאה מהשער הקצה השני של הארמון. רצועת הכתף פשוט התפרקה, ראו הוזהרתם.

שמיכות משי

אחרי ארמון הקיץ נסענו לבקר במפעל לשמיכות משי.

בשמיכות כאלה והיה ממש תענוג.

מסתבר שבייג'ין משופעת במפעלי שמיכות כאלה, וכל חברת טיולים לוקחת את אנשיה למפעל אחר על פי הסדרים שנקבעים מראש. לכל מפעל קשת מחירים שונה, וכמובן גם איכויות שונות. אחד החסרונות של קניה במפעל – שאי  אפשר להתמקח, המחירים קבועים, וגובהם נועד לשלם את כל האופרציה" אולמות תצוגה, בנות מדגימות, עמלות למדריכים וכו'. בשווקים ניתן להשיג את אותן שמיכות יותר בזול.

8.5.10

את רובו של  היום הזה בילינו בנסיעה מחוץ לעיר. נסענו לטיאנג'ין, 140 ק"מ מבייג'ין.

טיאנג'ין היא עיר הנמל של בייג'ין והיא זכתה לכינוי " שנגחאי הצפונית". זוהי עיר תעשייתית מפותחת, עם אדריכלות מודרנית עם השפעות אירופאיות, כולל מרכזי קניות אירופאיים שאם לא היו כל כך הרבה מלוכסני עיניים מסביב - יכולתם בטעות לחשוב שאתם בחנות Carrefour     בצרפת למשל.

בשביל לא לאבד את הצביון הסיני, דאגו פרנסי העיר לבנות בה " רחוב משוחזר" שמשמר תפאורה ואווירה של סין של פעם.