wellness5

סין - פרק 2

6.5.10

מקדש השמיים

הבוקר התחלנו את היום שלנו כפי שאלפי סינים נוהגים להתחיל אותו – בפעילות של כיף לגוף ולנפש.
הם אמנם התחילו הרבה לפנינו, בשעה מוקדמת, אבל היי, אנחנו לא בטירונות. אנחנו בחופש!
אז לקחנו את הזמן שלנו בעצלתיים, ארוחת בוקר, החלפת כספים, התארגנות – ונסיעת אוטובוס קצרה למקדש השמיים שנמצא ממש קל"ב.
מאחורי השם הציורי הזה, מקדש השמיים, מסתתר (תרתי משמע, מאחורי חומות גבוהות שמקיפות אותו מכל עבר) פארק עצום מימדים שבמרכזו מבנה מרתק ומקסים – מקדש שמהווה מרכז רוחני ומקום תפילה בו נהגו קיסרי סין להתפלל אל אלוהי היבולים והשפע.
mikdash

אני לא ארחיב את התיאור על המקדש עצמו כי באמת שאין לי יומרות להיות ספר הדרכה על סין, מי שירצה לקרוא – יש גם באינטרנט המון חומר.
מה שאני רוצה לספר עליו זה על פעילות הבוקר של הסינים בפארק הזה.
משעת הזריחה מתחילים לנהור למקום סינים מכל עבר, בהמונים. הם באים למלא את גופם ונפשם במלאי של אנרגיה שתוביל אותם לאורך היום, וכל אחד עושה זאת הצורה החביבה עליו.
רבים מתחילים את היום בתרגילי טאי צ'י, אבל גם על זה לא רציתי לספר. זה שבלוני מדי, בכל מקום שיש סינים - מיד מחברים אותם לתרגילי טאי צ'י. כנראה שגם להם עצמם כבר נמאס מהחיבור הזה והם מחפשים דרכים אחרות להשראה והנאה.
משהו מדהים קורה בפארק הזה. זה כאילו שאתם עוברים בשורה ארוכה של אולמות תיאטרון, ובכל אולם מציגים לכם משהו אחר, אלא שזה לא בתוך אולמות אלא מתחת לכיפת השמיים. נראה תמונות שמדברות בעד עצמן:

זו למשל שחקנית שמעלה מופע יחיד. היא המעיטה בתנועה, אז יכול להיות גם שהיא מין מספרת סיפורים או משהו כזה. הכל בסינית כמובן, לא היה לנו צל של מושג מה היא עושה. מסביבה קהל צופים, לא גדול. כשהיא מסיימת את הקטע שלה - היא מתקפלת והולכת הביתה או לעבודה או למה שלא יהיה. היא את מנת החמצן שלה להיום כבר קיבלה.

heaven

כאן מישהו שר אופרה, בלבוש תיאטרלי מלא

heaven1

וכאן חבורה שהחליטה לבלות את הבוקר במשהו יותר פרוזאי - משחק קלפים. שימו לב - משחקים בעמידה, כלומר זה לא משחק שעומד לקחת שעות. באים, משחקים, משקיעים כאן את פרק הזמן שמוקצב למילוי המצברים בבוקר, והולכים הלאה.

heaven2

heaven3

כאן כבר יש תזמורת שלמה

heaven4

והנשים הללו מפעילות את הגוף והידיים בהנפת סרטים צבעוניים - הצבעים והצורות מרחיבי לב, אבל המטרה בראש ובראשונה זו הפעילות הגופנית.

heaven6

heaven7

הזוג הזה מפליא לחולל - הם רוקדים בשביל עצמם, לא בשביל הקהל

heaven8

heaven13

את ה"משחק" הזה לא ממש הצלחתי להבין, אבל ראיתי איך הוא מפעיל היטב את כל שרירי הגוף. זה משחק יחידני, כל אחד לעצמו, ושוב - בשביל האימון הגופני ולא שום סיבה אחרת.

heaven9

מה שהם מקפיצים על המטקות זה מין כדור גומי שיוצאות ממנו 3 נוצות, מבנה שהופך אותו ללא ממש יציב והמסלול שלו תלוי גם ברוח וגם בזוית של הנוצות. המטרה - כפי הנראה - לא לתת לכדור לפול לרצפה. המתחילים עובדים עם שתי מטקות, אחת בכל יד. המומחים מסתפקים במטקה אחת.

heaven10

זאת זמרת אופרה סינית שהצווחות שלה מהדהדות לי באוזן גם עכשיו, אבל מה אכפת לה, היא פיתחה את תיבת התהודה שלה

heaven11

וזו למשל פעילות מקסימה שנתקלנו בה כמעט בכל פארק ציבורי. האיש - בדרך כלל מורה לשעבר, כזה שמכיר הרבה טקסטים בעל פה - פשוט כותב שירים במין "מכחול" - מוט שהקצה שלו עטוף בספוג. מפעם לפעם הוא מרטיב את הספוג בעזרת בקבוק מים. עד שהוא מסיים לכתוב את מילות השיר האחרונות - הרוח כבר ייבשה את השורות הראשונות. לא קרה כלום, הוא מתחיל מחדש, שיר אחר. לפעמים מיקום אחר, חלקת רצפה נקיה.

heaven12

זו דוגמה למישהו שמעדיף פעילות מוחית על פני פעילות גופנית, לגיטימי, לא?

וריקודי זוגות, משהו כמו ריקודי העם שלנו. תארו לכם, בבוקר, , באמצע הפארק, בדרך כלל זוגות שמכירים לפני כן, הרבה בעלים ונשים ביחד.

heaven14

על המורה הזאת, בכחול, סיפרו לנו שהיא בת 70. מאמינים? במשך שנים רבות היתה בעלת סטודיו למחול, ועכשיו הפסיקה ללמד תמורת כסף, ובמקום זה היא באה כל בוקר לפארק, ובמשך כשעתיים מעבירה שיעור לכל דיכפין.

heaven15

אני יצאתי משם בהרגשה של התעלות רוח. כל כך אהבתי את העובדה שהאנשים האלה ממש עושים משהו אקטיבי כדי להיטיב את היום שלהם. ביציאה מהפארק ראינו אותם נוהרים החוצה, אצים רצים, ממהרים לשאר עיסוקי היום. על מטלת הבוקר סימנו וי.

המדריך המקומי סיפר שבשנים האחרונות יש פעילות כזאת בפארק לא רק בבוקר אלא עד שעות הצהריים, בעיקר כשמדובר בפנסיונרים וזקנים שכבר אין להם לאן למהר.

המודעות הזאת לפעילות גופנית כל כך חזקה אצל הסינים. אלה שלא מצליחים להגיע לפארק מקדש השמיים, עושים את ההתעמלות היומית קרוב לבית. השלטונות טרחו להקים "גני שעשועים" למבוגרים בכל שכונות המגורים. במקום נדנדות ומגלשות - יש בגנים האלה מתקני מתיחות, וכל אחד עושה לו תרגילים כרצונו : (היו מתקנים נוספים, משום מה לא הצטלמו...)

gim1

gim

 

את שארית היום העברנו לרוב בקניות, ולכן לא ארחיב.  התחלנו בקניון המשקפיים - כן, מסתבר שיש דבר כזה - קניון שלם, 5 קומות, 100 חנויות בכל קומה בערך...  אבל אני אספר על זה בפרק על הקניות  בקרוב.

כמובן שלא ויתרנו על העצירה היומית בשוק הפנינים ושוק המשי, אנשים באו לשרוף כסף! כמה מהם אפילו רבו עם המדריך - שהוא לא מאפשר להם מספיק זמן לקניות. מקווה שזה יישמר לי טוב טוב בזכרון, למקרה שאי פעם שוב בחיי ארצה להצטרף לטיול מאורגן...

גם את היום הזה סיימנו במופע בידור - והפעם  מופע אקרובטיקה שהיה נחמד אבל לא מפיל מהכסא. מה שמדהים זו השליטה של הסינים בגוף, הגמישות והסיבולת. התוצאות מרהיבות עין, אבל בגלל שאין בזה ממש חידוש - היינו בקרקס הסיני וראינו הופעות בטלויזיה - אז הרשנו לעצמנו לא להתלהב יותר מדי. אני מביאה רק כמה תמונות להמחשה:

show2

show3

show5

show6

טוב, הבנו את הפרינציפ שאין גבול לכמות האנשים שיכולה לעמוד אחד על כתפי השני, כשמסביב אפקטים של קול וצבע ותאורה עושים את הכל לחגיגי וקסום. אם יש לכם ערב פנוי בבייג'ין ושום דבר אחר מעניין יותר לעשות - זו אופציית בילוי לא רעה... אבל אל תבטלו שום דבר אחר בגלל זה.

נגמר עוד יום - נראה מה יביא אתו בכנפיו המחר...

לקריאת הפרק הבא                                     לקריאת הפרק הקודם